Norge 1994

Send en mail til os

Vores tur i år er med alle børn, dvs. vores 5 drenge, i alderen 18, 15, 15, 11 og 5 år.
Vi har lejet et hus 14 dage gennem Stena Line ca. 30 km fra Kongsvinger ved Storsjøen.

Turen starter meget tidlig om morgenen, sådan set midt om natten, så ungerne havde foreslået, om vi ikke bare skulle blive oppe... men der er jo da nogle kilometer der skal tilbagelægges, og ungerne skal heller ikke myrde hinanden inden vi når frem.
Så madpakkerne er smurt, bil og trailer pakket, og færgen sejler klokken 7 fra Frederikshavn. (godnat)

Som altid når man sejler under broen i Göteborg dukker man sig, da man tror, at det klarer vi ikke helskindet. Men som det altid går, færgen glider fint under, og ingen får skrammer.
Så nu er spænding stor, hvordan ser huset ud hvor vi skal bo?
Det viser sig at være fint, ikke luksus, men en god standard, som vi godt kan leve med i 14 dage. Huset er boligen til et nedlagt husmandssted, eller hvad de nu kalder det i Norge. Huset har fået en restaurering.
Selve turen hertil fra Göteborg gav i sig selv nogle sjove oplevelser. Først blev vi stoppet på den norske grænse, hvor (undertegnede) moderen blev underlagt en spiritus test, da hun var den der kørte. Dette var til stor undren for ungerne, som kommenterede det med: "jamen, mor drikker da ikke!"

Når man kører til Norge denne vej skal man over Svinesundbroen, og her brugte vi lidt tid, på at nyde udsigten.Så fader og unger stillede frivilligt op til samlet fotografering. Nu vi var i nærheden af Halden, kunne vi lige tage et kik på fæstningen i byen, også med en god udsigt, men uden rækværk. (Dette kan give en mor dårlige nerver...)

Vores køreafstand til Oslo var rimelig, så besøge byen skulle vi også. Fæstningsanlæg står højt på ønskelisten ved vores drenge, så det blev til en tur på Akerhus Fæstning/slot. Et besøg i Vigeland Skulpturpark opnåede dog også at begejstre dem, så de lige kunne klare at komme i Botanisk have, inden vi sluttede af i Tusindfryd, som er Oslo's forlystelsespark.

Ud over vores udflugter brugte vi også tid i nærområdet, især var drengene begejstret for den robåd, som hørte til huset. Så kunne de ikke ro inden vi kom til Norge, så kunne de efter vi havde været der. Ellers var der en dejlig natur rundt om søen, som vi benyttede os af.
Vi havde dog en stor udflugt mere nemlig til Kongsberg og Notodden området. Her var målet at se Sølvminen, Heddal Stavkirke, Koboltminen og Blåfarveværket.

Det var da noget af en oplevelse at komme ind og se Sølvminen, det skrumlede godt nok noget med toget derind, så vi diskuterede om det var kørt af skinnerne. Men det mente faderen nu ikke. Til oplysning var de to sidste vogne hoppet af, og vi sad i den anden sidste.....

Ellers er det også en oplevelse at se Koboltminen, og vi fik da en kæmpesten med hjem til haven. Ungerne baksede med at få den bag i bilen, og den sank godt nok noget med bagenden...altså bilen. Og den hostede endda noget i forvejen, den er jo vant til Danmark...
På hjemturen herfra besluttede vi at køre omkring Trollhättan i Sverige. Vi havde hørt om sluseanlægget der, og det kunne jo snildt passe med at vi spiste madpakker der.

Vi kikkede både på de gamle sluser, og så et skib blive sluset igennem den nye sluse. Det er vist her man sejler igennem når man tager Götakanalen.

Endnu en god ferie er slut.....